زگیل تناسلی از استخر منتقل می شود؟

زگیل تناسلی از استخر منتقل می شود؟ زگیل تناسلی حاصل عفونت ویروسی است که به روش های مختلفی مانند رابطه جنسی بین افراد انتقال پیدا می کند. زگیل تناسلی به وسیله برخی از گونه های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می آید. از آنجایی که استخرها محیط گرم مرطوبی هستند، نفوذ پذیری پوست بیش تر می شود و راحت تر بیماری های پوستی را جذب می کند. آیا زگیل تناسلی هم جزء این بیماری ها است؟ آیا زگیل تناسلی بیماری خطرناکی محسوب می شود؟ آیا می توان از ابتلا به این عفونت پیشگیری نمود؟ اگر مایل هستید تا به پاسخ جامعی در مورد این موضوع برسید، تا انتهای مقاله را بخوانید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل ها برجستگی هایی هستند که روی پوست ایجاد می شوند. زگیل ها روی نواحی مختلفی از پوست مانند مقعد، گلو، دست، پا یا هرجایی ظاهر می شوند. زگیل تناسلی نیز یکی از انواع زگیل ها است که فقط در قسمت های خاصی به وجود می آید. HPV یا همان پاپیلومای انسانی ویروسی است که برخی از گونه های آن منجر به بروز زگیل تناسلی و برخی دیگر باعث سرطان می شود. این عفونت ویروسی در مقعد، اطراف ناحیه تناسلی و گلو رشد پیدا می کند.

برجستگی های صورتی یا قهوه ای، خارش و بروز زگیل ها در کنار هم از علائم زگیل تناسلی هستند. اندازه زگیل ها ممکن است خیلی کوچک یا بزرگ تر از حد معمول باشد‌. زگیل ها در بیضه ها، آلت تناسلی و مقعد مردان مشاهده می شود. این عارضه پوستی برای زنان در مقعد، دیواره های واژن، دهانه رحم و مقعد بروز پیدا می کند.

زیبایی مدرن با دکتر مسعود مهاجری نژاد

آیا زگیل تناسلی از استخر منتقل می شود؟

محیط های گرم و مرطوب مکان مناسبی برای رشد گونه های پاپیلومای انسانی هستند و استخر از همین ویژگی برخوردار است. بنابراین استخر عاملی برای انتقال ویروس HPV است. البته انواع دیگری از این ویروس از پا و کف پا در استخر منتقل می شوند اما زگیل تناسلی شامل آن ها نیست. ممکن است فرد با رفتن به استخر روی پوست خود زگیل مشاهده کند اما این زگیل ها، زگیل تناسلی نیستند.

البته در مکان هایی که از سطح بهداشت بالایی برخوردار هستند، احتمال انتقال ویروس بسیار پایین است. اضافه کردن مواد ضدعفونی کننده همانند کلر به آب استخر و رعایت اصول بهداشتی در رختکن، جکوزی و سونا می تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد. با این وجود بیماری های پوستی و عفونتی در محیط های گرم و مرطوب راحت تر منتقل می شود.

راه های انتقال زگیل تناسلی

آیا زگیل تناسلی از استخر منتقل می شود؟ اکنون که پاسخ این سوال منفی است پس چه راه های دیگری برای انتقال وجود دارد؟

• در صورتی که تیغ به زگیل خورده باشد و فرد دیگری از تیغ استفاده کند، احتمال انتقال وجود دارد.
  • در بعضی موارد لوازم اپیلاسیون قابلیت استفاده چندین بار را دارند و برای نواحی آلوده به زگیل تناسلی به کار برده می شوند. همین مورد ممکن است باعث شود زگیل تناسلی نشر پیدا کند.
  • اگر فردی آلوده به زگیل تناسلی باشد، با رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی بیماری را به فرد دیگر انتقال می دهد.

برخی از تصورات در مورد انتقال زگیل تناسلی اشتباه است. لباس های زیر و حوله عامل گسترش زگیل تناسلی نیستند. سوال بسیاری از افراد در مورد دستشویی و حمام مشترک با افراد بیمار است. باید بدانید که حمام و دستشویی مشترک هم نمی تواند زگیل تناسلی را منتقل کند. با این وجود استفاده از لوازم شخصی خود مهم و ضروری است تا به سایر بیماری های پوستی مبتلا نشوید.

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

با پاسخ به این سوال که آیا زگیل تناسلی از استخر منتقل می شود؟ اکنون نوبت شناخت راه های درمانی آن است. طبق تحقیقات انجام شده ۹۰ درصد عفونت های ناشی از HPV به صورت خودکار از بین می روند. بنابراین بسیاری از زگیل ها با گذشت مدتی از بین می روند. در صورتی که ویروس روی پوست باقی بماند، امکان بروز مجدد زگیل پس از درمان وجود دارد. در برخی موارد هیچ علائمی از زگیل تناسلی در فرد مشاهده نمی شود اما فرد ناقل بیماری است.

به طور کلی روشی قطعی برای درمان ویروس HPV ارائه نشده است اما روش هایی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد. روش های درمانی برای رفع زگیل تناسلی شامل چندین نوع است که انتخاب هر کدام از روش ها به عهده پزشک است. درمان های موضعی یکی از روش ها است که در آن از محلول ها یا کرم ها بهره می گیرند. در صورتی که درمان موضعی زگیل را از بین نبرد، برای برداشتن زگیل جراحی می کنند. برای جراحی روش های مختلفی وجود دارد که شامل انجماد، تزریق اینترفرون، لیزر، الکتروکوتر و برش زگیل می شود.

راه پیشگیری از زگیل تناسلی

راهکارهای متفاوتی برای پیشگیری از زگیل تناسلی وجود دارد که موثر ترین آن ها عبارتند از:

• واگسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلا و انتقال زگیل تناسلی و برخی از بیماری های جنسی به افراد تزریق می شود. عوارض این واکسن شامل تب، سردرد، حالت تهوع، خارش و سرگیجه است. زنان باردار و شیرده نمی توانند واکسن گارداسیل را تزریق کنند. پس از تزریق مدتی در همان محل بمانید تا در صورت بروز علائم، پزشک به وضعیت شما رسیدگی کند.
  • یکی دیگر از راه های پیشگیری از زگیل تناسلی، انجام غربالگری و آزمایش های مربوط به HPV است. با این کار می توان از بروز سرطان رحم و زگیل تناسلی پیشگیری کرد و برای کنترل ویروس اقدام نمود.
  • رابطه جنسی متعدد احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می دهد. بنابراین داشتن یک شریک جنسی به میزان قابل توجهی از درگیری به زگیل تناسلی می کاهد.
  • کاندوم از انتقال زگیل تناسلی به صورت کامل پیشگیری نمی کند اما تا حد زیادی از انتقال آن می کاهد. بنابراین با وجود کاندوم نیز ممکن است زگیل تناسلی و گونه های دیگر HPV از طریق پوست ناحیه تناسلی منتقل شوند.

آیا زگیل تناسلی از استخر منتقل می شود؟ همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، انتقال ویروس HPV و سایر زگیل ها از استخر ممکن است اما سویه هایی از این ویروس که به زگیل تناسلی ختم می شود، از استخر انتقال پیدا نمی کند. حدود ۹۰ درصد بیماران از طریق روابط جنسی به زگیل تناسلی مبتلا شده اند. بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی رعایت بهداشت و رابطه جنسی محافظت شده است. در صورت مشاهده این عارضه پوستی با پزشک در مورد روش های درمانی مشورت کنید و از انجام اقدامات خودکار پرهیز کنید زیرا امکان عود کردن بیماری وجود دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)