کرونا و مشکلات پوستی ناشی از آن

کرونا از آن دسته بیماری هایی است که علاوه بر علائمی مثل سرفه، تنگی نفس و دوره درمانی با مشکلات دیگری مانند تاثیر روی زندگی و آسیب به اندام های مختلف همراه است. یکی از عوارض کرونا مشکلات پوستی است‌ که البته همه افراد مبتلا آن را تجربه نمی کنند و احتمال بروز این مشکلات کم است. با این وجود باید نوع بروز آن را شناخت. در ادامه به مشکلات پوستی ناشی از کرونا و درمان این موضوع می پردازیم.

علائم مشکلات پوستی ناشی از کرونا

مشکلات پوستی هم در بزرگسالان و هم کودکان رخ می دهد اما طبق آمار این مشکلات بزرگسالان را بیش تر درگیر می کند. مشکلات پوستی می تواند در شروع کرونا یا چند روز پس از ابتلا بروز پیدا کند. مشکلات پوستی شامل لکه های مختلفی است که با علائمی مانند تغییر رنگ پوست، تورم و خارش پدیدار می شود.

• تورم: ناحیه ای که بر اثر کرونا دچار آسیب شده، معمولاً نسبت به اطراف پف دارد و با تورم و التهاب همراه است.
  • تغییر رنگ: قسمتی از پوست که دچار مشکل می شود، تغییر رنگ می دهد. غالباً در پوست های روشن ایجاد لکه ها و تغییر رنگ به قرمز، صورتی و بنفش رخ می دهد و در پوست های تیره لکه ها به رنگ قهوه ای تیره، خاکستری و بنفش دیده می شوند.
  • خارش: اکثر افرادی که به دلیل کرونا به مشکلات پوستی دچار می شوند، خارش را تجربه می کنند.

انواع مشکلات پوستی در دوره ابتلا به کرونا

مشکلاتی که در اثر بیماری کرونا برای پوست به وجود می آیند، برای هر فردی متفاوت است. این مشکلات دارای اشکال مختلفی هستند که عبارتند از:

• کهیر: در این نوع عارضه لکه یا حلقه هایی شبیه به کهیر همراه با خارش روی پوست ظاهر می شوند.
  • تاول: تاول برآمدگی هایی از آب است که از دیگر مشکلات پوستی محسوب می شود. تاول ها ظاهری شبیه به آبله مرغان دارند و بعضاً با خارش همراه هستند. تاول ها معمولاً روی پوست دست ظاهر می شوند.
  • خشکی و زخم: ممکن است برخی از قسمت های صورت بر اثر کرونا مانند چشم یا لب دچار زخم و خشکی شوند.‌
  • انگشتان کووید: این بثورات در یک یا چند انگشت پا تورم و التهاب ایجاد می کنند و باعث تغییر رنگ لکه ها می شوند. بثورات انگشتان پا ممکن است با خارش، درد و سوزش همراه شود. رنگ این عارضه در پوست های روشن قرمز و صورتی و در پوست های تیره متمایل به قهوه ای است.
  • قرمزی چشم: در صورت وخیم شدن بیماری، در چشم التهاب و قرمزی ایجاد می شود. علاوه بر قرمزی، خارش و سوزش نیز در چشم به وجود می آید‌.
  • لکه های نقطه ای: این لکه ها همان طور که از نامشان پیداست به صورت نقطه ای و تیره رنگ هستند. لکه های نقطه ای بیش تر پاها را درگیر می کنند.
  • الگوی توری مانند: بعضی از مشکلات پوستی به صورت حلقه هایی هستند که تغییر رنگ دارند و الگوی توری شکلی را ایجاد می کنند. الگوهای توری غالباً روی پاها ظاهر می شوند.
  • ماکول و پاکول ها: یکی از مشکلات پوستی ناشی از کرونا لکه های صاف یا برجسته ای هستند که پوست را درگیر می کنند.

این مشکلات در کودکان چگونه است؟

سندرم التهابی چند سیستمی یکی از عوارض کرونا در کودکان است و قسمت های مختلف بدن کودک را درگیر می کند. اسهال و استفراغ، تب، خستگی و درد شکم از علائم این سندرم است و با مشکلات پوستی مانند قرمزی دست و پاها، کهیر، خشکی لب و قرمزی چشم همراه می شود‌.

اگر در کودک همچنین علائمی مشاهده شود، باید به پزشک اطفال مراجعه شود زیرا بسیاری از کودکانی که به این عارضه مبتلا هستند، باید در بیمارستان مراقبت و درمان شوند.

چرا در بیماری کرونا مشکلات پوستی ایجاد می شوند؟

تا کنون دلیل مشخصی برای ایجاد مشکلات پوستی در افراد مبتلا ارائه نشده است اما طبق احتمالات برخی از عوامل ممکن است به بروز مشکلات پوستی در کرونا منجر شود. این عوامل عبارتند از:

• عفونت پوست به واسطه برخی از گونه های کرونا
  • لخته شدن خون در دوران بیماری
  • فعالیت سیستم ایمنی
  • حساسیت و وسواس

درمان مشکلات پوستی ناشی از کرونا

در صورتی که بیمار در این دوران به هر مشکل پوستی دیگری غیر از موارد نام برده شده دچار شود، باید به پزشک مراجعه کند. همچنین بهترین راه برای اینکه بفهمید آیا مشکلات پوستی به دلیل کرونا اتفاق افتاده، انجام آزمایش کووید ۱۹ است.

مشکلات پوستی از دو تا دوازده روز طول می کشند اما به طور کلی افراد مبتلا به این بیماری واگیردار تا یک هفته به مشکلات پوستی دچار می شوند. در اکثر موارد مشکلات نهایتاً تا ۲ هفته از بین می روند. با این حال با انجام اقدامات زیر می توان به روند درمانی کمک کرد.

• کمپرس یخ: استفاده از کمپرس یخ باعث می شود تا التهاب و خارش پوست کاهش پیدا کند.
  • پرهیز از خاراندن: با اینکه ممکن است مشکلات پوستی با خارش همراه شوند اما فرد بیمار به هیچ وجه نباید بثورات پوستی خود را بخاراند زیرا این کار باعث عفونت، تغییر رنگدانه های پوست و ایجاد جای زخم می شود.
  • موادهای موضعی بدون نسخه: کرم هیدروکورتیزون و لوسیون کالامین نمونه هایی از داروهای موضعی هستند که باعث کاهش خارش و تورم پوست می شوند.
  • آنتی هسیتامین: مصرف آنتی هیستامین به کاهش کهیر و دیگر علائم مشکلات پوستی کمک می کند.
  • حمام بلغور جوی دو سر: این روش می تواند التهابات پوست را کم کند.
  • دارو: در برخی موارد پزشک داروهایی مانند کورتیکو استروئیدها را برای تسریع در بهبودی مشکلات پوستی تجویز می کند.
  • پرهیز از وسواس: شستن دست ها با آب و صابون کفایت می کند و نیازی به ضدعفونی کننده های قوی و الکل نیست.

مشکلات پوستی یکی از عوارض بیماری کرونا است که افراد بسیار کمی به آن دچار می شوند. این عارضه ممکن است برای سنین مختلف رخ دهد اما بزرگسالان را بیش تر به خود درگیر می کند. در صورت بروز هر کدام از علائم مشکلات پوستی ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود این مشکلات ناشی از کرونا است یا خیر.

۴.۸/۵ - (۹ امتیاز)