بیماری های پوست در زمستان

بیماری-های-پوست-زمستان

بیماری های پوست از مشکلات رایج در زمستان است‌. فصل زمستان به دلیل آب و هوای سرد و خشک و کمبود رطوبت همواره پوست را با مشکلاتی مانند خارش، سوزش، خشکی و پوسته پوسته شدن مواجه می کند. در برخی موارد هوای زمستان می تواند بیماری های پوست به صورت شدیدی را در پی داشته باشد. برخی از این بیماری ها حاد هستند و در صورت عدم درمان به موقع به عفونت تبدیل می شوند. در ادامه به رایج ترین آن‌ها و راه های درمان آن در فصل زمستان می پردازیم.

چرا باید بیماری های پوست در زمستان را شناخت؟

آب و هوای فصل زمستان به گونه ای است که پوست را در معرض مشکلاتی قرار می دهد. برخی افراد گمان می کنند این مشکلات فقط شامل خشکی، سوزش یا خارش می شود اما این طور نیست. در صورتی که بدون رعایت مواردی مانند پوشش مناسب و حفظ رطوبت پوست در معرض سرما قرار بگیرید، ممکن است به بیماری مبتلا شوید.

شناخت این مشکلات کمک می کند تا علائم و دلایل ایجاد آن ها بشناسید و بتوانید از ایجاد آن ها در پوست پیشگیری کنید. با این حال، راه‌های درمانی برای بیماری های پوست وجود دارد و می توانید با استفاده از این راهکارها علائم آن را کاهش دهید.

بیماری های پوست در زمستان

برخی از بیماری های پوستی ممکن است با تغییر فصل تشدید شوند. همچنین برخی از آن‌ها در فصول خاص مانند زمستان بیشتر بروز می‌کند. در ادامه برخی از این بیماری‌ها را معرفی می‌نماییم.

برخی از بیماری های پوستی ممکن است با تغییر فصل تشدید شوند.
  • آکنه: آکنه معمولاً به دلیل تولید بیش از حد روغن ایجاد می شود اما پوست خشک نیز یکی از عوامل ایجاد آکنه است. علائم آکنه در صورت، گردن، سینه، شانه ها و بازوها ظاهر می شود. با این حال این بیماری ممکن است در هر قسمت دیگری از بدن نیز بروز پیدا کند.
  • پسوریازیس: هنگامی که پوست بیش از حد سلول های پوستی تولید کند، پسوریازیس ایجاد می شود. با ادامه این روند پوست، پوسته پوسته یا پوسته دار می شود. از علائم پسوریازیس می توان به برجستگی های کوچک قرمز رنگ در زانوها، پوست سر، آرنج ها، دست ها و پاها اشاره کرد.
  • خشکی و ترک خوردن لب: خشک شدن لب از شایع ترین بیماری های پوست در فصل زمستان است. لب پوست نازکی دارد بنابراین زودتر از سایر قسمت ها دچار خشکی می شود. در صورتی که خشکی لب تشدید یابد می تواند به ترک خوردن و حتی بروز عفونت در لب دچار شود.
  • کهیر سرد: در مورد آلرژی و حساسیت به نور خورشید زیاد شنیده ایم اما شاید کم تر کسی در مورد کهیر سرد یا همان آلرژی به سرما بداند. این مورد یکی از بیماری های پوست در زمستان است. در این حساسیت جوش های بزرگ قرمز رنگی روی پوست ظاهر می شوند و با خارش و احساس ناخوشایندی همراه هستند.
  • اگزما: اگزما یکی از بیماری های پوست است که انواع مختلفی دارد. اگزما با علائمی مانند تاول، خشکی، ترشح مایع در پوست ظاهر می شود.
  • خارش زمستانی: خارش زمستانی یکی دیگر از بیماری های پوست است که بیش تر افراد تجربه کرده اند. در خارش زمستانی پوست شما به خاطر هوای سرد سفت، خشک و دچار خارش است. از طرفی در خانه هم وجود گرما باعث می شود تا رطوبت کاهش پیدا کند و خارش در پوست بیش تر شود.
  • رینود: هنگامی که بیش از در معرض هوای سرد قرار بگیرید، دمای بدن کاهش می یابد. با این اتفاق رگ های خونی دچار انقباض می شوند و در گردش خون مشکلاتی به وجود می آید. در این بیماری قسمت های آسیب دیده پوست دچار رنگ پریدگی می شوند. در صورتی که پوست در مدت طولانی در معرض هوای سرد قرار بگیرد، رنگ پوست به دلیل کمبود اکسیژن بنفش تیره می شود. در رینود با گرم کردن بدن نیز پوست دچار گزگز شدن، التهاب و قرمزی می شود.

درمان بیماری های پوست در زمستان

• درمان آکنه: هنگامی که به میزان کم تری پوست خود را لمس کنید، علائم آکنه کاهش پیدا می کند. پزشکان از پاک کننده ها و مرطوب کننده ها برای درمان آکنه بهره می برند.
  • درمان پسوریازیس: پسوریازیس از آن بیماری های پوست است که با استرس وخیم تر می شود. بنابراین باید از مواردی که استرس را بیش تر می کند، دوری کنید و از روش های مختلف برای کاهش استرس کمک بگیرید. پزشکان نیز برای درمان پسوریازیس ویتامین A و D و کرم های هیدروکورتیزون را توصیه می کنند.
  • درمان خشکی و ترک خوردن لب: از اشتباهات رایجی که برخی افراد انجام می دهند، لیسیدن لب های خود است. این کار نه تنها خشکی را برطرف نمی کند بلکه باعث تشدید خشکی لب می شود. بالم لب رطوبت و آب رسانی را بیش تر می کند و باعث کاهش خشکی و ترک لب می شود. برخی از بالم ها با دارا بودن داروهایی می توانند دردهای این نوع بیماری های پوست را نیز کاهش دهند.
  • درمان کهیر سرد: در برخی بیماران کهیر سرد بعد از گذشت مدتی از بین می رود اما برخی دیگر که علائم کهیر سرد در آن ها شدید تر است، باید داروهای تجویزی پزشک را مصرف کنند.
  • درمان اگزما: مرطوب کننده های بدون عطر به بهبود اگزما کمک می کند. کسانی که به این نوع از بیماری های پوست مبتلا هستند، باید از حمام بیش تر از یک بار در روز پرهیز کنند زیرا تماس آب با پوست بیماری را وخیم تر می کند. در برخی موارد برای تسکین درد از استروئیدها استفاده می شود.
  • درمان خارش زمستانی: برای کاهش علائم خارش زمستانی استفاده از لوسیون ها و مرطوب کننده ها توصیه می شود تا آب رسانی به پوست را جبران کند.
  • درمان رینود: افراد مبتلا به رینود باید خارج از خانه طوری لباس بپوشند که هوای سرد پوست آن ها را اذیت نکند. دستکش، جوراب های ضخیم، کفش های عایق و لباس های چند لایه برای کنترل بیماری رینود مناسب هستند.
کلینیک زیبایی مدرن دکتر مهاجری نژاد

برای جلوگیری از بیماری های پوست در فصل زمستان باید از پوشش مناسب و مرطوب کننده ها استفاده کنید. هوای سرد و خشک زمستان علاوه بر خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست می تواند منجر به بروز بیماری های پوست شود که عدم درمان آن ها مشکلاتی مانند عفونت و احساس ناخوشایندی را به دنبال دارد. هرچند علائم هر بیماری مشخص است اما از امتحان کردن راه های مختلف درمانی پرهیز کنید. برای تشخیص درست نوع بیماری حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۴.۹/۵ - (۹ امتیاز)