ریزش موی سکه ای؛ علل، علائم و درمان

ریزش-موی-سکه-ای

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا همان طور که از نامش هم مشخص است، به صورت دایره ای و تکه تکه روی سر یا ریش ظاهر می شود. البته ممکن است که ریزش مو به صورت های دیگری نیز ظاهر شود. برخی از افراد زمانی که به این بیماری دچار می شوند از لحاظ روحی و روانی به هم می ریزند و در نهایت نگرانی و افسرگی را به دنبال دارد. در صورتی که اصلاً جای نگرانی نیست زیرا این بیماری قابل درمان است و عمدتاً پس از درمان موهای همان قسمت ها رشد می کنند. اما علت پدیدار شدن آن چیست؟ در چه افرادی شایع می شود؟ چه راه های درمانی برای آن وجود دارد؟ در ادامه به این سوالات و جزئیات بیش تر این بیماری می پردازیم.

علت ریزش موی سکه ای چیست؟

پزشکان بر این باورند که این اتفاق بر اثر بیماری خود ایمنی ایجاد می شود و گلبول های سفید به فولیکول های بدن حمله می کنند. در افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند دیابت یا رماتیسم وجود دارد، احتمال بروز این ریزش مو بیش تر است. به همین دلیل برخی از پزشکان ژنتیک را عاملی بسیار موثر در آلوپسی آره آتا می دانند.

از آنجایی که این نوع ریزش مو بیماری خود ایمنی محسوب می شود؛ با بیماری های دیگری مانند تیروئید، لوپوس، کولیت زخمی و پیسی همراه است. این بیماری فقط در سر ایجاد نمی شود و امکان بروز آن در مژه ها، ابرو و ناخن وجود دارد.

علائم بیماری آلوپسی آره آتا چیست؟

آلوپسی آره آتا با علائمی همراه است که عبارتند از:

• ایجاد سوزش و خارش و سپس ریزش مو در مدت چند روز یا چند هفته
  • شکنندگی موها پیش از رسیدن به سطح پوست
  • رشد مو پس از ریزش
  • بروز این اتفاق در فصول سرد

در افرادی که این بیماری در ناخن آن ها پدیدار می شود نیز با نشانه های زیر همراه است.

• نازکی و شکنندگی ناخن ها
  • خشن شدن ناخن ها
  • از دست رفتن درخشندگی ناخن
  • ایجاد فرورفتگی

روش های تشخیص آلوپسی آره آتا چیست؟

پزشک برای تشخیص آلوپسی آره آتا چند نمونه مو را زیر میکروسکوپ بررسی می کند و با میزان ریزش مو متوجه بیماری می شود. همچنین برای تشخیص دقیق تر این بیماری از پوست سر نمونه برداری می شود. در این نمونه برداری پزشک قسمتی از کف سر را برمی دارد و به آزمایشگاه ارسال می کند. برخی آزمایش های خون نیز به تشخیص ریزش موی سکه ای کمک می کنند که عبارتند از:

• سطح آهن خون
  • هورمون های تیروئید
  • تستوسترون آزاد
  • آزمایش هورمون تحریک کننده فولیکولی
  • تست آنتی بادی آنتی نوکلار
  • پروتئین واکنشی c و میزان ته نشینی گلبول های قرمز

درمان ریزش موی سکه ای چیست؟

در حال حاضر روش قطعی برای درمان آن وجود ندارد اما با استفاده از برخی داروها و راهکارها امکان جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان آن وجود دارد. داروهایی مانند کورتیکو استروئیدها (کورتون ها)، دیفن سیپرون، کرم های موضعی و ماینوکسیدیل برای این بیماری توصیه می شود. تجویز هر کدام از داروها یا روش ها به شرایط بیمار بستگی دارد.

درمان دارویی ریزش موی سکه ای

در این روش داروهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

• کورتون ها: کورتون ها به دو شکل کرم یا تزریق انجام می شود. از آنجایی که در آلوپسی آره آتا گلبول های سفید به فولیکول ها ضربه می زنند؛ این داروها با سرکوب سیستم ایمنی باعث پیشگیری از تخریب فولیکول ها می شوند.
  • دیفن سیپرون: این دارو به صورت کرم است و در قسمت های طاس مورد استفاده قرار می گیرد. دیفن سیپرون با ایجاد حساسیت و آلرژی مانند قرمزی، خارش و التهاب توجه گلبول های سفید را به خود جذب می کند تا از آسیب زدن آن ها به فولیکول ها پیشگیری کنند.
  • ماینوکسیدیل: نام دیگر این دارو روگین است و به دو صورت فوم و کرم وجود دارد. ماینوکسیدیل تحریک موها را برای رشد به همراه دارد اما از ریزش مو جلوگیری نمی کند. مصرف این دارو به صورت ۲ بار در روز است و برای مشاهده نتیجه درمان آلوپسی آره آتا تا ۳ ماه باید به انجام آن ادامه داد.
  • آنترالین: آنترالین مایعی روغنی و تیره رنگ به دو شکل کرم و محلول است. این دارو باید روزی ۱ بار به مدت ۳۰ دقیقه روی قسمت مورد نظر بماند. بعد از گذشت ۲ الی ۳ ماه نتیجه تحریک رشد مو قابل مشاهده است.

مزوتراپی: در این روش پزشک چند دارو مانند B5 و ویتامین H را با هم ترکیب و به قسمت مورد نظر تزریق می کند. مواد این ترکیبات برای رشد مو ضروری هستند و باعث افزایش جریان خون، تامین مواد و عناصر رشد مو می شوند.

PRP: در این روش درمانی مقداری از خون بیمار را می گیرند و سپس در دستگاه سانتریفیوژ قرار می دهند. وظیفه دستگاه سانتریفیوژ جدا سازی بخش های مختلف خون از یکدیگر است. محلول حاصل از این دستگاه غنی از پلاکت های خونی بوده و علاوه بر لخت شدن خون به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کند.

آیا ریزش موی سکه ای واگیر دار است؟

در این نوع ریزش مو بعد از گذشت مدتی از درمان رشد مو در قسمت های طاس اتفاق می افتد. برخی افراد فکر می کنند که این بیماری واگیر دار است و دائم نگران این موضوع هستند که این بیماری را به کسی انتقال داده اند یا می گیرند اما خوشبختانه آلوپسی آره آتا واگیر دار نیست.

ممکن است عفونت قارچی باعث ریزش موی سر شود. برای این نوع عفونت نیز راهکارهای درمانی وجود دارد اما واگیر دار است. در صورتی که شخصی از اعضای خوانواده به عفونت قارچی مبتلا شد، بقیه افراد باید به پزشک مراجعه کنند و از وضعیت سلامت خود مطمئن شوند.

در این مطلب سعی کردیم موارد مهمی از ریزش موی سکه ای مانند علت، علائم، درمان و شبهات آن را به شما ارائه دهیم. مهم ترین موضوع رفع نگرانی و استرس است زیرا روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. همچنین برای درمان آلوپسی آره آتا به مراکز مطمئن و پزشکان متخصص مراجعه کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)